سطح بندی و استراتژی پوکر GTO چیست ؟
فهرست مطالب
استراتژی پوکر GTO : جالب ترین پوکر زمانی بازی می شود که دو بازیکن عمیقاً در مورد برد حریف خود فکر میکنند، به احتمال زیاد چه کاری انجام میدهند، احتمالاً فکر میکنند بازیکن دیگر چه چیزی دارد و چگونه میتوانند بر اساس آن بازی بسازند. این ایده “تراز کردن” در پوکر به استراتژی عمق بیشتری می بخشد و پنجره ای برای درک پوکر GTO نیز هست.
در حالی که از سطح بندی می توان برای استخراج بازی های سودآور باورنکردنی استفاده کرد، همچنین می تواند به ما در درک خط اصلی استراتژی GTO کمک کند. بازی را فشار دهید تا ببینید که چگونه بازی های سطح بندی، بهره برداری و GTO با هم ترکیب می شوند.
سطح بندی در پوکر چیست؟
بسیاری از بازیکنان این جنبه از بازی را “پوکر واقعی” می دانند. سطح بندی چیزی است که بازی های جالبی را که در استریم ها می بینیم ایجاد می کند و در هر بازی پوکر بسیار قابل استفاده است. سطح بندی در پوکر به این معناست که بازیکن در کدام سطح از فرآیند فکری قرار دارد.
سطوح استراتژی پوکر
در اینجا سطوح پایه در پوکر آمده است:
سطح 0: من فکر نمی کنم
سطح 1: چه چیزی دارم؟
سطح 2: حریف من چه چیزی دارد؟
سطح 3: طرف مقابلم فکر می کند من چه چیزی دارم؟
سطح 4: طرف مقابلم چه فکر می کند که من فکر می کنم آنها دارند؟
سطح 5: طرف مقابل من چه فکر می کند که من فکر می کنم که آنها فکر می کنند که من دارم؟
اکثر بازیکنان مبتدی جایی در سطح 0 یا سطح 1 هستند. آنها نمی توانند در مورد برد حریف خود یا معنای اقدامات حریف خود فکر کنند. اینها بازیکنانی هستند که می توان در برابر آنها بازی کرد. ما میتوانیم کاملاً مستقیم در برابر آنها بازی کنیم و از استراتژی پوکر ABC خود استفاده کنیم. بازی ما زمانی جالب می شود که مقابل بازیکنان سطوح بالاتر بازی کنیم.
برنده شدن در بازی سطح ها
یکی از بهترین راه ها برای برنده شدن در بازی تساوی این است که یک پله بالاتر از حریف خود باقی بمانیم. قرار گرفتن بیش از حد سطوح بالاتر از حریف باعث میشود بازی هایی غیرضروری در برابر یک شرور خاص بسازیم (که باعث ایجاد FPS یا سندرم بازی فانتزی میشود). اگر با یک ایستگاه تماس در سطح 1 بازی می کنیم، فقط باید در سطح 2 باشیم. ما نباید بلوف های پیچیده را روی آنها اجرا کنیم زیرا آنها متوجه نمی شوند که ما چه چیزی را نمایندگی می کنیم و ما فقط پول می سوزانیم.
همانطور که به سطوح بالاتر می رویم و به سطوح بالاتر می رویم، در نهایت شروع به برخورد با بازیکنانی خواهیم کرد که می توانند و در سطوح بالاتر فکر می کنند. دو راه اصلی برای مبارزه با آنها وجود دارد:
به یک سطح پوکر روی آنها فکر کنید
این می تواند بسیار مشکل باشد، به خصوص در برابر بازیکنانی که در سطح 4 و 5 بازی می کنند. تشخیص اینکه چه زمانی آنها را تنظیم می کنند دشوار خواهد بود و زندگی ما را بسیار دشوار خواهد کرد. اغلب اوقات باعث می شود که در موقعیت های نامشخص تر پول زیادی را به خطر بیندازید (زیرا حریف می تواند بازی های صحیح تری را در برابر ما انجام دهد).
به دو سطح پوکر زیرتر آنها فکر کنید
اگر بتوانیم بفهمیم که آنها در کدام سطح بازی می کنند، بازی در دو سطح زیر آنها نسبتاً ساده است. در واقع ما را به بازی بیشتر پوکر ABC بازمی گرداند، که تعداد کمتری از چیپ ما را نشان می دهد و ما را در موقعیت های کمتری قرار می دهد که در آن اشتباهات واقعاً گران قیمت و بدی مرتکب شویم.
حالا اگر فقط یک سطح زیر حریفمان باشیم، ما را در هم می ریزند. اما اگر بتوانیم دائماً دو سطح زیر آنها بمانیم، می توانیم با سهولت نسبی مقداری پول جدی به دست آوریم.
در این مرحله، ما واقعاً میتوانیم ببینیم که چگونه متعادلسازی و تسطیح دست به دست هم میدهند. یک موقعیت پیش فلاپ را در نظر بگیرید که در آن بازیکنی از CO سرقت می کند و در BB به سمت ما جمع می شود.
استراتژی پوکر GTO : سطح بندی در پوکر پیش فلاپ
اگر حریف ما در سطح 3 است و فکر میکند که ما میتوانیم آنقدر بالا فکر کنیم، احتمالاً فکر میکند «خوب، این بازیکن می فهمد که من دارم دزدی میکنم. بنابراین انتظار دارم که او آزادانه تر به من بازگرداند، به این معنی که برای مبارزه با آن آماده هستم که درصد 4 شرط خود را افزایش دهم. بنابراین از آنجایی که او فکر میکند که ما تا حدی در فرکانس پخش مجدد خود متعادل هستیم، در واقع میتوانیم سادهتر بازی کنیم.
ما در واقع میتوانیم آن را بهگونه ای بسازیم که محدودهی resteal ما صرفاً برای ارزش باشد (فقط دستهایی که می توانیم پیش فلاپ را با آن ها کنار هم بگذاریم). با این حال، ما میتوانیم تلاش کنیم تا یک سطح بالا بپریم و با این فکر که محدوده 4b او به اندازه کافی گسترده است، کل محدوده پوکر خود را مجدداً/5b فشار دهیم.
کدام گزینه راحت تر و امن تر است؟ گزینه ای که ما فقط 3 شرط بندی برای ارزش دارد؟ یا گزینه ای که ما را مجبور می کند کل پشته خود را فقط با یک ایده مبهم در مورد اینکه چقدر درست است به خطر می اندازیم؟
اگر بعد از گذشت زمان متوجه میشدیم که حریف ما در حال تنظیم است و شروع به فولد کردن برای اکثر شرطبندیهای ما میکند، چه؟ این بدان معناست که میتوانیم از آن اطلاعات برای شروع 3 شرطبندی بیشتر از محدوده خود استفاده کنیم تا زمانی که او تنظیم شود.
سپس ما فقط باید بفهمیم که آیا او با دزدی کمتر، دزدی/4-شرط بندی بیشتر، دزدی/دفاع بیشتر، یا اصلا تعدیل نمی کند، خود را تنظیم می کند. دیدن همه این موارد بسیار آسان است، و آنها چیزهایی هستند که باید آنها را یادداشت کنیم.
در حالی که این نوع پویایی اغلب اتفاق نمی افتد، می تواند ما را یک گام مفید جلوتر از حریف قرار دهد. یک راه پیش فرض برای مدیریت این وضعیت این است که در ابتدا محکم تر بازی کنیم، اطلاعاتی را که در اختیار داریم، یادداشت برداری کنیم، در مورد نحوه واکنش آنها هنگام استفاده از برد قوی خود یادداشت کنیم (آیا او فولد می کند ؟ 4-bet/folding؟ 4-bet/stacking؟ و غیره .)، و سپس با نحوه واکنش آنها تنظیم کنید.
استراتژی پوکر GTO
در مقاله جدیدم GTO Gems، مفهوم مخلوط کردن دست های قوی را به عنوان چک پست فلاپ بررسی میکنیم. به راحتی می توان به داده های حل کننده نگاه کرد، به خصوص در مدل های ساده شده، و فرض کرد که دست های قوی همیشه باید همراه با نسبت خاصی از بلوف ها شرط بندی شوند.
با این حال، اعمال مراحل ساده تراز کردن می تواند به ما کمک کند تا ببینیم بازی متعادل واقعی چیست.
استراتژی پوکر GTO در زمان فلاپ
بیایید به مثالی نگاه کنیم که در آن ما روی رودخانه در یک تنظیم قطبی کامل قرار داریم. تفاوت بزرگ در این مدل این است که مدافع قرار است چند ترکیب هوای اضافی (کششهای بیصدا) روی صفحه K♦ T♦ 6♠ J♥ 6♦ داشته باشد.
در یک مدل قبلی، حلکننده پیشنهاد کرد که مهاجم باید 100% ترکیبهای ارزشی خود را شلیک کند. اما از آنجایی که برد مدافع با این ترکیبهای هوایی اضافی بهروز میشود، منطقی است که برد مهاجم (هم دستهای ارزشی و هم بلوفهای GTO) باید در نوع خود بهروز شود. در اینجا مثالی از نحوه گام برداشتن سطوح بین استراتژی هر بازیکن آورده شده است.
مرحله 1: مدافع متوجه می شود که مهاجم پس از بررسی رودخانه همیشه تا می شود. سپس مدافع با بلوف زدن رودخانه با قرعه کشی های شکسته و چک کردن پشت با بلوف گیران خود از مهاجم سوء استفاده می کند.
مرحله 2: مهاجم متوجه می شود که مدافع هنگام چک کردن در رودخانه مقدار زیادی بلوف می کند. متجاوز محاسبه می کند که آنها اکنون می توانند ارزش مورد انتظار بالاتری را با بررسی دست های ارزش روی رودخانه و ایجاد بلوف ایجاد کنند.
مرحله 3: مدافع پس از بررسی مشکوک است که مهاجم به سادگی دیگر تا نمی شود. بنابراین مدافع شروع به کاهش بلوف های خود می کند.
مرحله 4: مهاجم متوجه می شود که مدافع در هنگام چک کردن به دفعات بلوف نمی زند و چک کردن دست های ارزش دیگر EV را به حداکثر نمی رساند.
مهاجم بیشترین ارزش را به محدوده شرط بندی برمی گرداند. با این حال، از آنجایی که مدافع نشان داده است که میتواند از یک محدوده بازرسی دفاع نشده استفاده کند، مهاجم به بررسی درصدی از دستهای ارزشی ادامه میدهد. دیگر +EV نخواهد بود که سعی کند اکسپلویت را بیش از حد پیش ببرد، زیرا یک نقطه شکست وجود دارد که در آن مدافع متوجه می شود که مورد سوء استفاده قرار می گیرند و با مقابله، EV متجاوز را پایین می آورد.
مرحله 5: مدافع در واقع متوجه می شود که متجاوز پس از بررسی مجدداً بیش از حد تا می شود (البته نه به اندازه قبل). مدافع پس از بررسی شروع به بلوف زدن رودخانه می کند (اما نه به شدت تهاجمی قبل). مدافع میداند که اگر نسبت بلوف به ارزش بیش از حد از خط خارج شود، مهاجم میتواند مقابله کند، بنابراین مدافع تمام تلاش خود را میکند تا بهطور نامحسوس از مهاجم سوءاستفاده کند، بدون اینکه خیلی واضح باشد.
مرحله 6: مهاجم به اندازه کافی باهوش است که هنگام بررسی روی رودخانه متوجه شود که مدافع کمی بیشتر از آنچه درست است بلوف می زند. متجاوز سپس به طور نامحسوس چند عقربه ارزش دیگر را به محدوده بازرسی خود منتقل می کند. شاید مدافع متوجه نشود و در هنگام چک کردن به بلوف بیش از حد ادامه دهد.
مرحله 7: مدافع متوجه این واقعیت است که مهاجم به اندازه کافی برای بلوف کردن سودآور نیست. مدافع به طور ماهرانه ای کمتر از آنچه درست است شروع به بلوف زدن می کند، اما چیزها را به اندازه قبلی پیش نمی برد.
مرحله 8: مهاجم متوجه تعدیل کوچک نسبت بلوف مدافع به ارزش می شود و مقدار کمی از ترکیبات ارزشی را به محدوده شرط بندی که EV او بالاترین میزان خواهد بود، منتقل می کند.
مرحله 9: مدافع متوجه می شود که متجاوز اکنون پس از بررسی، رودخانه را به مقدار ناچیزی جمع کرده است.
توجه کنید که چگونه دو بازیکن در برابر یکدیگر تکرار میکنند و در هر مرحله از پاسخهای بهرهبرداری کوچکتر و کوچکتر استفاده میکنند. ما ممکن است این را همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است تجسم کنیم:
اگر نمودار تنظیمات بهره برداری کوچکتر و کوچکتر را نشان می دهد، نقطه قرمز در مرکز چه چیزی نشان داده می شود؟
این نقطه ای است که هیچ فرصت بهره برداری اضافی برای هیچ یک از بازیکنان وجود ندارد. هر بازیکن کاملا متعادل است و نمی تواند با انحراف از استراتژی فعلی خود، میزان برد خود را افزایش دهد.
در زبان تئوری بازی ها، به این تعادل نش می گویند. این اصطلاح حالت بازی را توصیف می کند که در آن هیچ بازیکنی نمی تواند با انحراف نرخ برد خود را افزایش دهد. در اصطلاح پوکر، تعادل نش زمانی حاصل می شود که دو بازیکن در حال بازی پوکر GTO عالی در مقابل یکدیگر باشند.
تسطیح و اختلاط
توجه داشته باشید که متجاوز چاره ای جز ترکیب کردن دست های قوی در محدوده کنترل رودخانه خود ندارد. اگر مهاجم نتواند این کار را انجام دهد، مدافع یک فرصت بلوف استثمارگرانه دارد.
با این حال، متجاوز نمی تواند تمام دست های ارزش خود را در محدوده بررسی قرار دهد زیرا:
متجاوز خودروی الکتریکی اضافی را که از شرط بندی ارزش به دست می آید، از دست خواهد داد.
مدافع می تواند بلوف زدن را به عنوان یک سوء استفاده متوقف کند.
تنها راه برای به حداکثر رساندن EV هر دست این است که مهاجم ترکیبی عالی از شرط ها و چک ها با دارایی های قوی خود داشته باشد. بدون این ترکیب عالی، مدافع می تواند یک ضد استراتژی استثمارگرانه ایجاد کند که به نوبه خود EV دست مهاجم را پایین می آورد.
بنابراین، می بینیم که اختلاط بخش مهمی از به حداکثر رساندن EV است.
تعادل در برابر بازیکنان ماهی پوکر
اگر حریف ما قادر به یافتن استراتژی های ضد استثماری نباشد، استراتژی های مختلط ارزش خود را از دست می دهند. اگر EV شرطبندی و چک کردن یکسان باشد، شرطبندی و چک کردن به هر نسبتی، دقیقاً به همان نرخ برد در برابر حریف غیر تنظیم کننده منجر میشود.
با این حال، اغلب متوجه میشویم که EV از اقدامات مختلف در مقابل حریفانی که قادر به تنظیم نیستند، کمتر یکسان است. در نتیجه پوکر استثماری اغلب از استراتژیهای خالص استفاده زیادی میکند و به اندازه رویکرد GTO از استراتژیهای ترکیبی استفاده نمیکند.
در مقابل بازیکنان بسیار خوب، ممکن است نتوانیم از سوء استفاده های استراتژی ناب بیش از حد آشکار خلاص شویم. دو بازیکن در مدل فوق سعی کردند در حالی که هنوز در زیر رادار حریف پرواز می کردند تا حد امکان از آنها بهره برداری کنند.
تلاش برای سوء استفاده بیش از حد از حریف، در واقع EV ما را کاهش می دهد، اگر آنها قادر به استقرار سریع ضد استراتژی مربوطه باشند.
در بازی پوکر خودت رو هم سطح نکن
شما هرگز در مقابل یک حریف کاملا انسانی GTO بازی نخواهید کرد. در واقع، اکثر حریفانی که با آنها بازی خواهید کرد در سطح 2 بازی خواهند کرد.
بدانید که فرصتهای استثماری خالقان واقعی winrate هستند و از تلاش برای تقلید کامل خروجی حلکننده در برابر حریفان وحشتناک خودداری کنید. اگر می دانید که یک حریف وحشتناک به احتمال زیاد زیگ می کند، مطمئن شوید که زاگ می کنید. فقط به این دلیل که فکر می کنید یک حل کننده تایید می کند، به خوبی زیگ نکنید.
به همین دلیل ما GTO Gems را نوشتیم. نکته این نیست که در ریزه کاری های حل کننده غرق شوید، بلکه بهتر است نکات مهمی را از یک استراتژی پوکر GTO دریافت کنید و ایده های خوب را پیاده سازی کنید و در عین حال ایده های پیچیده ای را نادیده بگیرید که بیشتر سردرگمی ایجاد می کنند تا خوب.