شرط بندی در پوکر تگزاس هولدم
فهرست مطالب
به آموزش پوکر تگزاس هولدم می پردازیم. دو بازيكنى كه در سمت چپ ديلر هستند بايد شرط اجبارى را در پات بگذارند. به اين شرط ها بلايند گفته مى شود، به اين دليل به اين شرط بلايند (كور) مى گويند، چون بازيكن قبل از اين كه كارت هاى دستش را ببيند، بايد شرط را به صورت اجبارى در پات بگذارد. اولين نفر در سمت چپ ديلر، اسمال بلايند است و اولين شرط اجبارى را در پات مى گذارد. دومين نفر از سمت چپ ديلر ، بيگ بلايند است كه معمولا دو برابر مقدار اسمال بلايند در پات مى گذارد.
بعد از تمام شدن هر دست، دكمه ى ديلر در جهت عقربه هاى ساعت حركت مى كند. اولین شرط در بازی پوکر تگزاس هولدم زمانی اتفاق می افتد که دو کارت اولیه پخش میشود.دور بعدی شرط در زمانی شروع می شود که سه کارت اولیه یعنی فلاپ بر روی زمین گذاشته می شود. بعد از شرط بندی دوم در بازی پوکر تگزاس هولدم ، کارت چهارم یعنی ترن رو میشود که دور بعدی شرط بندی در بین بازیکنان شروع میشود.
البته باید توجه داشته باشید اگر کسی دست خوبی نداشت و دیگر بازیکنان ریز کرده و به پات اضافه کنند، آن بازیکن فولد میکند و از دور بازی خارج می شود. دور آخر شرط بندی در بازی پوکر تگزاس هولدم زمانی است که کارت پنجم یعنی ریور رو میشود. بعد از آن بازیکنان دست های خود را رو می کنند و کسی که بهترین و قویترین دست از ۵ کارت را درست کرده باشد برنده آن دست یعنی کل پات بر روی زمین میشود.
آموزش پوکر هولدم : پخش کردن کارت ها
در بازى تگزاس هولدم هر بازيكن دو كارت ديده نشده دريافت مي كند که معروف به كارت هاى هول هستش كه فقط به شخص دريافت كننده تعلق دارد. نحوه آموزش و پخش کارت ها در بازی پوکر تگزاس هولدم به این صورت است که یک دور به هر بازیکن یک عدد کارت داده می شود، و مجدد کارت دوم بین آنها پخش می شود. ٥ كارت به صورت face-up روى ميز قرار مى گيرد که به آن فلاپ گفته می شود.
همه بازيكن هاى شركت كننده در بازى از اين ٥ كارت برای درست کردن قوی ترین دست استفاده مى كنند.
در ادامه آموزش بازی و پس از پرداخت بلايندها در پوکر تگزاس هولدم، هر بازيكن دو كارت مى گيرد. به اين كارت ها، كارت هاى دست بازيكنان گفته مى شود، كه فقط خود آنها اجازه دارند ببيند و با آنها بازى كنند. ديلر ٥ كارت را روى ميز مى گذارد ٣ عدد در مرحله اول که به آن فلاپ گفته می شود و٢ تا كارت به صورت تكى و جداگانه در مرحله دوم؛ به اولی ترن میگویند و به آخرین کارت رو شده ریور گفته می شود.
اين كارت ها رو هستند و در معرض ديد بقيه بازيكن ها، و از آنها براى ساختن بهترين دست ممكن خود استفاده مى كنند. (ما در ادامه به آموزش رتبه بندی دست ها در بازی پوکر تگزاس هولدم می پردازیم) به اين كارت ها كارت هاى مشترك مى گويند.
نحوه شرط بندی
نحوه آموزش به این صورت است: در پوکر تگزاس هولدم سه كارت مشترك اول به طور همزمان رو مى شوند ( كه به عنوان “فلاپ” شناخته مى شود). بعد از رو شدن اين سه كارت بازيكنان يك دور شرط بندى مى كنند. سپس كارت مشترك چهارم يا (ترن) روى ميز گذاشته مى شود. بعد از اين كه نوبت بازى يك دور چرخيد ، كارت پنجم يا (ريور) روى ميز قرار مى گيرد. در واقع هر دفعه كه كارت رو مى شود يك دور شرط بندى انجام مى شود.
براى اين كه در بازى پوکر تگزاس هولدم بمانيد و كارت بعدى را ببينيد ، همه بازيكن ها بايد مثل هم به مقدار چيپس هاى وسط ، مبلغ خود را در پات قرار دهند. هدف بازى اين است كه بهترين دست پنج كارتى ممكن را از ٧ كارت موجود ( يعنى دو كارت در دست بازيكن وپنج كارت مشترك روى ميز) بسازيد.
قوانین پوکر هولدم
١- Limit Texas Hold’e : در هر دست بازى يك محدوديت شرط بندى از قبل تعيين شده موجود مى باشد.
٢- No limit texas Hold’em : يك بازيكن هر مبلغى را كه بخواهد شرط بندى مى كند( حتى بيشتر از همه چيپس ها).
٣- Pot Limit Texas Hold’em : يك بازيكن هر مبلغى را بخواهد شرط بندى مى كند ( حتى بيشتر از كل پات)
٤- Mixes Texas Hold’e : بازى ميان دست هاى limit Texas Hold’em و No limit Texas Hold’em در حال چرخش مى باشد.
شروع انتخاب دست در پوکر هولدم
یکی از حیاتی ترین تصمیمات پوکر هولدم این است که آیا من فلاپ را می بینم یا فلاپ را نمی بینم؟ در این درس اهمیت شروع انتخاب دست و عواملی را که باید قبل از تصمیم گیری در مورد نگه داشتن یا تا کردن دست در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد.
در پوکر هولدم 169 ترکیب مختلف دست شروع دو کارتی وجود دارد. این عدد، برای استدلال، فرض میکند که AcKc همان AdKd یا هر ترکیب مناسب دیگری است. اگر یک جفت به شما داده نشود، دست شروع شما یا مناسب یا نامناسب، و یا متصل یا غیر متصل (شکاف) خواهد بود. این بدان معنی است که دست شروع شما در یکی از پنج دسته زیر قرار می گیرد:
جفت – به عنوان مثال AcAd، 9s9h، 3d3s
اتصالات مناسب – به عنوان مثال AdKd، JsTs، 7h6h
کارت های اتصال – به عنوان مثال QcJd، Ts9h، 5d4s
کارتهای غیر متصل مناسب – به عنوان مثال KdJd، Tc8c، 9h5h
کارتهای غیر متصل – به عنوان مثال QsTd، 9c7h، 6d2c
کارت های غیر متصل ممکن است یک، دو، سه شکاف یا بیشتر باشند. هرچه شکاف بزرگتر باشد، شانس کمتری برای ضربه مستقیم دارید. به عنوان مثال، اگر شما 73 را نگه دارید، به یک فلاپ 456 برای استریت نیاز دارید. اما با نگه داشتن T8، می توانید با 9JQ یا 679 فلاپ مستقیم کنید.
بهترین دست های شروع در هولدم
بیایید با صحبت در مورد بهترین دستهای شروع، که اغلب به عنوان «دستهای برتر» شناخته میشوند، شروع کنیم. بین بازیکنان پوکر در مورد اینکه کدام دستهای شروع کننده بهترین هستند، اختلاف نظر وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها ارزش اولین گروه از سه گروه اصلی ما، Aces و Kings را به چالش میکشند.
گروه 1: AA، KK
دست های شروع – AA و KK
این دو دست شروع کننده بازیگران اصلی هولدم هستند. خیلی وقتها پیش نمیآید که با Aces یا Kings معامله میکنید. در واقع شما در هر 110 دست یک بار Aces یا Kings دریافت می کنید، بنابراین تقریباً آنطور که ما می خواهیم تکرار نمی شود. آسها بهترین دست شروع ممکن در هولدم هستند و کینگها پس از آنها. با این حال، باید توجه داشته باشید که حتی Aces یا Kings هم ممکن است کرک شوند و در مقابل چندین حریف خیلی خوب بازی نمی کنند. این بدان معناست که شما قطعاً باید پیش فلاپ را افزایش دهید تا میدان را محدود کنید. هنگام بازی Kings احتیاط بیشتری لازم است، زیرا اگر یک آس روی فلاپ بیفتد، به هرکسی که یک آس در دست شروع دارد بازنده می شوید. در حالی که آنها دست های بسیار قوی ای هستند که اکثر بازیکنان دوست دارند به دست آورند، مطمئناً شکست ناپذیر نیستند.
گروه 2: QQ، JJ، AKs
شروع Hands QQ، JJ و AKs
کوئین ها و جک ها دست های شروع عالی هستند، و با هر یک از این ها، معمولاً می توانید مطمئن باشید که بهترین دست شروع را دارید. البته آنها تحت سلطه Aces و Kings هستند، اما آنها در مقابل همه دست های شروع دیگر مورد علاقه هستند. در حالی که کوئینز و جک ها گهگاه با بازیکنی برخورد می کنند که آس یا کینگ را در دست دارد، این اتفاق زیاد نمی افتد. این کارت ها را قوی بازی کنید و همیشه به دنبال افزایش با آنها باشید.
Ace-King در سراسر جهان پوکر به عنوان Big Slick شناخته می شود و در صورت مناسب بودن اغلب به آن Super Slick می گویند. در حالی که این یک «دست ساخته شده» نیست، برخلاف یک جفت، پتانسیل بسیار خوبی را ارائه می دهد. این تنها یک تضاد بزرگ برای Aces و Kings است، و حتی جفت هایی مانند کوئینز و جک ها فقط جزئی مورد علاقه هستند. زیبایی AK (مناسب یا نامناسب) این است که بر بسیاری از دستهای دیگر مانند AQ، AJ، AT و غیره تسلط دارد. این دسته از دستها همان دستههایی هستند که بازیکنان معمولاً در اواخر تورنمنت با آنها آل این را فشار میدهند.
گروه 3: TTs، AKs، AQs، AJs، KQs
دست های شروع کننده TT، AK، AQs، AJs، KQs
این گروه بعدی از دست های شروع کننده نیز دسته ای قوی هستند. قطعاً باید به دنبال بالا بردن پری فلاپ با هر یک از این دست ها نیز باشید. قبلاً در مورد قدرت AK صحبت کردهایم، اما دستهای شروع مانند AQ و AJ نیز بسیار قوی هستند و اغلب با ترکیبهای ضعیفتر Ace-X مواجه میشوند. حتی اگر همه این ها دست های شروع قوی هستند، و بیشتر اوقات شما برنده پیش فلاپ خواهید بود، باید مراقب باشید – مخصوصاً دست هایی مانند KQ ها که می توانید به راحتی آن ها را برای افزایش مجدد جمع کنید.
کارت های مناسب
اغلب می شنوید که بازیکنان مبتدی در پاسخ به این سوال که چرا یک دست شروع خاص را با خط “خوب، زیرا مناسب بودند” پاسخ می دهند. برخی از کارت های مناسب ارزش بازی کردن را دارند و مطمئناً بهتر است با کارت های مناسب شروع کنید تا کارت های نامناسب. با این حال، احتمال فلاپ فلاش 1 از 118 دست (0.8٪) با دو کارت مناسب است، و شما فقط در حدود 6.5٪ مواقع بعد از رودخانه فلاش انجام می دهید. در دام بازی کردن هر دو کارت فقط به خاطر مناسب بودن آنها نیفتید – این تفاوت آنقدر زیاد نیست که دست های ناخواسته را ارزشمند کند.
مسائل کیکر
کلمه “kicker” به معنای کوچکتر از دو کارت شما است. برخی از بازیکنان یک دست را در صورتی که دارای یک آس با هر کارت دیگری باشد (مانند یک آس با ضربه 3) بازی میکنند و این نوع بازی در نهایت برای بازیکنان هزینه و تورنمنت دارد. به عنوان مثال، فرض کنید یک بازیکن با A6 تماس می گیرد و فلاپ A83 می آید. بازیکن چه می کند؟ شرط؟ زنگ زدن؟ بالا بردن؟ درخواست افزایش حقوق زیاد؟ همه وارد شوم؟ اگر فلاپ Q63 بیاید چه؟ بازیکن جفت وسط دارد – که بازی کردن بسیار سخت است.
هی، فلاپ می تواند A6X باشد – بازیکن دارای دو جفت، آس و شش ها است، اما این فقط 1 از 49 دست (2٪) اتفاق می افتد. تا زمانی که یاد نگیرید که چه زمانی و چگونه بازی Ace junk (AX) را با آن آهسته انجام دهید. یک چیز خوب در مورد A junk و K junk این است که شما نیازی به بازی این دست ها ندارید تا بدانید چه زمانی ممکن است سودآور باشند. اجازه دهید تجربه از دستان دیگر و مطالعه معلم شما باشد.
جدول شرایط دست های شروع پوکر هولدم
شروع دست های هولدم می تواند موضوع پیچیده ای باشد زیرا هر موقعیتی متفاوت است. اگر بخواهید از یک بازیکن پوکر حرفه ای بپرسید، “آیا باید این دست را قبل از فلاپ فراخوانی، بلند کنم یا تا بزنم؟” پاسخ او تقریباً مطمئناً “بستگی دارد!” در اینجا برخی از دلایل اصلی بستگی دارد:
تعداد بازیکنان
ارزش برخی از دستهای شروع بسیار به تعداد بازیکنان روی میز بستگی دارد. برخی از دستهای آغازین همیشه در برابر جدول 9 یا 10 بازیکن در معرض تهدید قرار میگیرند، اما ارزش همین دستها زمانی افزایش مییابد که بازیکنان کمتری وجود داشته باشد. یک دست شروع مانند KJ ممکن است در برابر جدول کامل بازیکنان آسیب پذیر باشد، اما اگر فقط چند بازیکن دیگر وجود داشته باشد، یک دست قوی محسوب می شود.
موقعیت
موقعیت شما بر روی میز پوکر عامل اصلی تصمیم گیری در مورد دست های اولیه خواهد بود. هرچه موقعیت شما در ترتیب شرط بندی دیرتر باشد، بهتر است – زیرا شما می توانید تصمیم بگیرید که پس از انجام اکثر حریفان خود چه کاری انجام دهید. ما در طول درس های خود در مورد پوکرولوژی بیشتر در مورد اهمیت موقعیت صحبت خواهیم کرد، اما در اولین قدم لطفاً درس ما در مورد ارزش موقعیت را ببینید. موقعیت بازی در ابتدا می تواند از ما فرار کند زیرا بخشی از پوکر است که می تواند از طریق تجربه مورد بهره برداری قرار گیرد. با این حال، باید به سرعت متوجه شوید که موقعیت شما روی میز باید به شدت بر انتخاب دستهای شروعی که بازی میکنید تأثیر بگذارد. تا زمانی که بازیکنی احساس یا درک بازی پوزیشنی نداشته باشد، فقط برخی از پیشنهادات در مورد موضوع را باور کرده و دنبال کنید.
یک پات برجسته
اینکه یک پات بالا رفته است یا نه، باید عامل بسیار مهمی در تصمیم شما برای بازی در یک دست شروع خاص باشد. انتخاب دست های شروع شما باید زمانی تغییر کند که پات توسط یک بازیکن معقول بالا برود. اگر قبل از شروع بازی، افزایش و افزایش مجدد وجود داشته است، باید فقط با یک دست بسیار قوی بازی کنید. البته این به تیپ شخصیتی بازیکنان دیگر و اینکه بازی بسیار شل یا غیرفعال است نیز بستگی دارد.
نتیجه
در دام بازی کردن با هر دو کارت نیفتید. اکثر بازیکنان پوکر میخواهند با دست بازی کنند و به عنوان یک مبتدی بسیار آسان است که توسط کارتهای مناسب یا کارتهای تصویری یا هر نگهدارنده دو ورقی که حاوی یک Ace of a King باشد فریفته شوید – اما اگر به درستی هلدم را بازی کنید، میتوانید انتخابی باشید و اکثریت قریب به اتفاق دست هایی که به شما داده می شود را دور بریزید.
هنگامی که تجربه بازی پوکر بیشتری کسب کردید، می توانید دامنه دست های شروع خود را باز کنید – اما تا آن زمان، با احتیاط ادامه دهید و فقط بهترین دست ها را بازی کنید. بازی شل و بی بند و باری شما را به دردسر می اندازد و باعث سقوط بسیاری از بازیکنان می شود.
در درس های آینده، موضوعات مورد بحث در این درس آموزش پوکر را بیشتر توضیح خواهیم داد و شما را وادار میکنیم که فراتر از کارت هایی که به شما داده میشود فکر کنید. ما همچنین ساعت ها فیلم ویدیویی داریم که انتخاب دست شروع را هم برای نگهدارنده بدون محدودیت و هم با محدودیت ثابت پوشش میدهد – بنابراین بسته به ترجیح شما، حتماً آنها را بررسی کنید! و استراتژی پوکر ما رو دنبال کنید.