مرحله میانی و نحوه بازی در تورنمت پوکر
فهرست مطالب
فاز میانی در تورنمنت پوکر با کاهش رابطه اندازه استک با blinds و ante مشخص میشود، و فاز آخر باید برای زندگی یا مردن با کارت ها در مقابل خود آماده باشید. برخلاف مراحل اولیه، بازی در مرحله میانی و پایانی شباهت بسیار کمتری با قمار کلاسیک دارد. میانگین استک اغلب فقط حدود 30 BB است. در اینجا تعیین کننده، انجام بازی مناسب برای اندازه های مختلف استک است.
شروع انتخاب دست
انتخاب دست های شروع کننده در فاز میانی کاملاً متفاوت از مرحله اولیه است. از آنجایی که میانگین استک در حال حاضر فقط حدود 30BB است، شانس ضمنی دیگر برای بسیاری از عقربه های گمانه زنی – مانند جفت های کوچک (22-66) و سوییتت کانکتد – کافی نیست.
راه های دیگری برای بازی این دست ها وجود دارد. یکی از راه ها این است که هر دو نوع دست را دوباره به جای کال کردن بالا ببرید. مزایای این کار این است که تهاجمی می تواند دست های ضعیف یا حتی نسبتاً خوب را قبل از فلاپ از پات خارج کند، و دوباره بعد از فلاپ با یک شرط c که نشان دهنده یک دست قوی است. نقطه ضعف این است که ما در یک لحظه حساس با یک دست ضعیف، چیپ های زیادی را به خطر می اندازیم.
راه دیگر برای بازی دستهای گمانهزنانه این است که به پوزیشن کال کنیم و اگر ضربه نزنیم، اگر به نظر می رسد حریف ما نیز از دست داده است، بلوف بزنیم، زیرا او باید شانس خوبی برای موفقیت در برابر برخی از بازیکنان داشته باشد.
با این حال، استدلال های قوی برای بستن دست های سوداگرانه و تمرکز روی دست هایی که در فاز میانی ارزششان افزایش می یابد، وجود دارد: جفت های متوسط به بالا و آس با ضربات بالا. این دستها به اندازه ای قوی هستند که می توانند آل این پیش فلاپ شوند، و همچنین می توان آنها را بعد از فلاپ به خوبی بازی کرد، اگر ابتدا آل این نرفتیم.
چرا بلایند ها را بدزدید؟
با افزایش اندازه بلایند ها، سرقت آنها به طور خودکار جالب تر می شود. هزینه اضافی پرداخت شده به ازای هر دست، تعداد توکن های مورد نیاز ما در هر دور را بسیار افزایش می دهد.
مثال 1: کرکره: 100/200، بدون قبل. هر بازیکن باید در هر دور 300 چیپ در بلایند بپردازد.
مثال 2: نه بازیکن، Blinds: 100/200، Ante: 25. هر بازیکن باید 525 چیپ در blinds و ante در هر دور بپردازد.
این مبلغی که به ازای هر دور پرداخت می کنیم، با تعداد چیپ هایی که قبلاً قبل از شروع عمل در پات هستند یکسان است. در مقایسه با مثال قبلی بدون ante، این افزایش حدود 70 درصد است! بنابراین سرقت بلایند ها بسیار سودآورتر است.
اکنون باید استراتژی خود را طوری تنظیم کنیم که تهاجمی تر از سایر بازیکنان به بلایندها حمله کنیم. برای اینکه استک خود را ثابت نگه داریم، فقط باید به طور متوسط یک بار در هر دور برنده بلایند و آنت شویم. و اگر دو بار موفق به انجام آن شویم، یک دور بالا می رویم!
سرقت بلایند کلاسیک یک افزایش از موقعیت دیرهنگام است، بهتر است از دکمه. موقعیت به دو دلیل مهم است: اول، به این دلیل که ما در هر دو بلایند موقعیت داریم و دوم، به این دلیل که بعد از ما بازیکنان کمتری وجود دارند که می توانند یک دست برتر را نگه دارند.
اگر با دست ضعیف از موقعیت وسط به بلایندها حمله کنیم، به دو دلیل در مضیقه هستیم: ما برای همه کالرها از موقعیت خارج هستیم، و سایر بازیکنان نیز می توانند دوباره ما را بالا بکشند و ما را مجبور به فولد کنند.
اسمال بلایند نیز برای دزدیدن بلایند ها مناسب است، اما ما این ضرر قاطع را نداشتیم که موقعیت پس از فلاپ را نداشتیم. دزدی از اسمال بلایند نیاز به احتیاط دارد، و ممکن است عاقلانه باشد که به جمع کردن دست های ضعیف، دست های حاشیه ای نرم و بالا بردن دست های قوی ادامه دهیم – یا اگر بازیکن سمت چپ ما بازیکنی تهاجمی است، احتمالا فقط کال کنند.
چیزی که برای ما در اسمال بلایند مهم است این است که باز هم بسته به موقعیت، بیشتر از حد معمولی را رِیِز کنیم و فقط مقابل بیگ بلاند بازی کنیم. با افزایش معمولی، بیگ بلایند آنقدر شانس پات خوبی خواهد داشت (با توجه به مورچه های اضافه شده) که می تواند با دست های مختلف کال کنند. به همین دلیل، ما باید قوانین تعیین اندازه شرط بندی خود را تغییر دهیم و به حداقل 4BB افزایش دهیم.
قدرت دست خود ما برای پرواز بلایند مهم است اما تعیین کننده نیست. شما می توانید با دست های مختلف به بلایند ها حمله کنید، مخصوصاً در موقعیت دیررس. اینها شامل تمام سوییت های برادوی، جفت ها، کانکتور های مناسب (همچنین با فضای خالی) و کت و شلوارهای پادشاه و ملکه مناسب هستند.
چیزی که برای یک سرقت بلایند تعیین کننده است این است که هیچ بازیکن دیگری جلوی ما در دست نیست. وقتی بازیکن دیگری قبلاً کال کرده است، اگر همه بازیکنان مقابل ما فولد کرده باشند، به یک دست شروع بسیار قویتر نیاز داریم. این به این دلیل است که یک افزایش باز اغلب قبل از فلاپ دست را برنده می شود، بنابراین قدرت خود دست ما بیاهمیت است. با این حال، اگر بازیکن دیگری قبلاً کال کرده باشد، آن بازیکن معمولاً یک افزایش را نیز فرا می خواند و سپس باید یک دست قوی روی فلاپ بزنیم. بنابراین کیفیت دست خودمان در این مورد مهمتر است.
یکی دیگر از جنبه های مهم، اندازه استک های بلایند ، به ویژه بلایند بزرگ است. اگر یک یا هر دو کرکره دارای استک های بسیار کوچکی باشند، بیشتر و بیشتر احتمال دارد که اغلب اوقات آل-این شوند. استک های بزرگ بیشتر از کرکره های خود دفاع می کنند، زیرا دوست ندارند تحت فشار قرار بگیرند. اگر بخواهیم با دست های بسیار ضعیف بلایند ها را بدزدیم، موقعیت های دشواری در هر دو مورد ممکن است ایجاد شود. در حالت ایدهآل، اسمال بلایند و بیگ بلایند دارای استک های با اندازه متوسط هستند و معمولاً بلایندها خود را رها می کنند.
چرا افزایش ها از فاز میانی ضعیف تر است
در وسط یک تورنمنت، بازیکنان از یک افزایش اندازه معمولی 3BB به اضافه 1BB در هر لیمپر به یک افزایش کمی کوچکتر در حدود 2.5BB می روند. در نگاه اول، این ممکن است غیر ضروری یا حداقل بی ربط به نظر برسد، زیرا پات به لطف افزودن حبه بزرگتر است. ایده پشت این کار این بود که منجر به افزایش بیشتر شود. اما در عمل دقیقا برعکس این اتفاق می افتد.
به دلیل بالا بودن blind و ante، بازیکنان دارای استک هایی هستند که بر حسب BB اندازه گیری می شوند، نسبتا کوچک هستند، معمولا بین 5 تا 30 BB. اگر اکنون دستی مانند 77 را از موقعیت وسط و با یک استک 25BB بالا بیاوریم، برای بازیکنان بعد از ما (تقریبا) تفاوتی نمی کند که 2.5 یا 3BB را افزایش دهیم. اما اگر بازیکنی دوباره ما را بزرگ کند، اغلب مجبور می شویم فولد کنیم. افزایش تنها 2.5 BB ما را 0.5 BB صرفه جویی می کند! هرچه استک ما کوچکتر باشد، تأثیر آن 0.5 BB بیشتر است.
در اینجا یک مزیت دیگر وجود دارد: به این ترتیب که ما اکنون در معرض خطر چیپ های کمتری هستیم – برای سودآوری نیازی به موفقیت نیست.
مثال
نه بازیکن، بلایند: 500/1000، قبل: 100
ما 77 را در موقعیت وسط نگه می داریم.
چهار بار، هیرو تا 2500 افزایش می دهد، همه فولد می زنند
در این مثال ما 2400 چیپ از پات برنده میشویم. از آنجایی که ما فقط روی 2500 چیپ شرط بندی می کنیم، افزایش ما فقط باید نیمی از زمان را فوراً برنده شود تا در دراز مدت سودآور باشد.
در مواردی که پات را قبل از فلاپ نبردیم، اگر دستمان بهتر شود و قویترین شود، بعد از فلاپ، چیپ های اضافی میگیریم.
یکی دیگر از مزایای این حداقل افزایش کاهش این است که اگر ما را صدا کنند، قابلمه به نسبت کوچکتر است. بنابراین اگر حریفمان قدرت نشان دهد، در فولد کردن دست های ضعیف پس از فلاپ، مشکل کمتری داریم.
این یک نقطه ضعف است که بازیکنانی که بعد از ما وارد پات می شوند، شانس خوبی برای پات دارند. این به ویژه در مورد بیگ بلایند صدق می کند. در مثال بالا، بیگ بلایند فقط باید 1500 را در یک پات 4900 قرار دهد، که به آنها شانس قابل توجهی 3.3:1 می دهد.
از بلایندها دفاع کنید
در بخش های بالا دیدیم که به لطف افزایش های ante و اسمال بلایند، شانس پات بسیار خوبی داریم، مخصوصاً در بیگ بلایند. به طور کلی، وقتی دستهای حاشیهای را میگیریم، نباید از بیگ بلایند خود در برابر افزایش های پست های قبلی دفاع کنیم.
هنگامی که در وضعیت میانی و دیررس با رایز مواجه می شویم، زمانی که دست های قوی تا خیلی قوی نگه می داریم باید دوباره بالا بیاوریم. به خصوص در مقابل بازیکنانی که اغلب از موقعیت دیرهنگام به بلایند حمله می کنند، باید با دست های حاشیه ای مانند 55 یا Q♥ 10♥ نیز از بلایند خود دفاع کنیم. وقتی این کار را انجام می دهیم، مهم این است که کارت هایی را انتخاب کنیم که به ما شانس زدن یک فلاپ خوب را می دهند. دست هایی که به راحتی تحت سلطه قرار می گیرند، مانند ترکیب های آس پایین و کینگ، باید جمع شوند. این به ما این امکان را می دهد که در صورت ضربه زدن به جفت برتر بدون ضربه، از مشکل جلوگیری کنیم.